Google+
kia soul

En vecka med Kia Soul

I Kalifornien är Kia Soul populär bland studenter. I Sverige eller Europa kommer det dock inte säljas många exemplar av den boxiga lilla tuffingen tyvärr. Den är nämligen varken eller.

Med det menar jag att svenska bilköpare är för förnuftiga för en bil som Kia Soul. Den är nämligen för liten för att vara en riktig familjebil, för låg och för lite bruksig för att vara en SUV och på tok för stor för att vara en kompakt. Och det funkar inte i Sverige. Här kör vi riktig kombi (Passat), riktig SUV (stora X5 eller lilla Kuga) eller så kompakta Golfar eller ännu minde Polo.

Är Då Kia Soul en dålig bil? Absolut inte. Den är kaxig och kul och prisvärd. Den är inte bäst på något alls men heller inte dålig på något speciellt. Och den står ut från mängden. Perfekt att strajpa upp med firmalogon.

[iframely]http://youtu.be/1nETIhP-a2A[/iframely]

Drivlina

Motorn är en 1.6 liters bensinare på 132 hästar med automatisk eller manuell låda. Thats it, en större motor skulle sannolikt flytta Soul för högt upp i prislistan helt enkelt. Och 1.6 liter är onekligen mycket vanligt för bilar i den här prisklassen.

Jag körde den manuella lådan och trots att där fanns sex växlar saknade jag en sjunde redan strax över 110 kilometer i timmen. Kia Soul är ingen milslukare med andra ord. Och det trodde jag inte heller.

Förarmiljö

Kvaliteten i kupén känns hög. Fina material och snygga reglage. Instrumentbrädans översida är i läder(imitation) och ratten har massa funktionsknappar. Takkonsolen innehåller solglasögonfack och rejäl belysning samt kontroll till glastaket. Glaset täcker hela biltakets längd och går att öppna till 50%. Dessutom finns det en motordriven gardin jag kan dra igen för att minska solens strålar något. Dock inte tillräckligt för att den lilla högupplösta men ack så ljussvaga infotainmentskärmen ska bli läsbar.

Förarsätet  i läder är motoriserat (men inte passagerarsätet) som standard även om inställningsmöjligheterna är begränsade. Inga putor, inget svankstöd och inget ställbar längd på sittdynan. Säteskomforten är som sig bör i en sån här bil. Hård, kort och upprätt. Knappast något för långfärd. Ratten är ställbar inåt utåt och uppåt nedåt. Och den har värme, wow!

2014-05-20 14.52.41

Infotainment

Den lilla skärmen döljer flera funktioner som standard. Exempelvis Bluetooth handsfree och uppspelning av musik från din smartphone via Bluetooth. Komplett med albumgrafik dessutom. Det har inte ens BMW i alla modeller. Musik kan även spelas från usb-minne och via 3.5mm AUX-ingång. Det låter på det hela taket riktigt ok.

Däremot är CD-spelaren bortplockad. Jo jag vet att det ser ut som om den sitter där men det gör den inte. Det är bara en list i kromad plast. Här finns även en utmärkt automatisk backkamera i färg. Den lilla skärmens ljussvaghet är dock ett aber så snart det är minsta solsken ute. Den är en av bilens mera uppenbara svaga punkter.

[iframely]http://youtu.be/Zw4bv2_YQKQ[/iframely]

Lastutrymmet

Lastutrymmet är kort och inte så högt som det kanske ser ut att vara. En stor ICA Maxi-kasse i brun papp går in på djupet men inte på höjden om jag inte först plockar bort lastinsynsskyddet. Här finns belysning och lite lastöglor men inte något eluttag.

Kia Soul 2014

Att köra

Jag gillar att köra Kia Soul. Det är lätt att få kontroll över bilen och var den börjar och slutar och det finns ‘pipare’ baktill men inte framtill. Sikten är bra och jag sitter lite högre än i en Golf men inte som i en kompakt-SUV. Problemet för mig är växellådan, den är nämligen manuell och inte särskilt sportig. Samtidigt undrar jag hur bilen känns som automat då jag inte riktigt tror den lilla 1.6-litersmotorn räcker till där. Men det vet jag givetvis inget om egentligen (Peo Kjellström på Teknikens Värld bekräftar dock mina farhågor). Den ställbara servostyrningen, 3 lägen, gör inte varken till eller från tycker jag.

Vad kostar kalaset?

Kia Soul kostar en hundralapp under 200 000 kronor med manuell låda eller exakt 10 000 kronor till med automatlåda. Och det är allt. Inga tillbehör, inga ‘lines’ och inga ‘individual’ val. Sex olika kulörer som alla ingår i grundpriset. Det finns dock ett paket som inte framgår i tillvalslistan på webben. Ett ‘stylingpaket’ för hela 12 900 kronor. För det får du svarta hjulhuskanter och svart stötfångare bak. Det kostar sannerligen att skilja sig från mångden. Paketet i fråga sitter på provbilen. Något som verkligen talar för Kia rent generellt är hela 7 års nybilsgaranti. Det slår allt på marknaden idag.

Vad får jag för samma pengar?

Nissan JukeI prisklassen kompakt litet högbygge med liten motor runt 200 000 kronor hittar vi bland annat Nissan Juke (ny modell på ingång) och Mini Countryman Cooper. Precis som Kia Soul är dessa lite av ‘acquired tastes’ vad gäller design och utseende. Juke är faktist ännu billigare medan Minin snabbt blir ruggigt dyr när du lägger till alla de godsaker Kia Soul har som standard. Letar du efter bästa ‘ride’ bland dessa tre är Mini Countryman Cooper dock den solklara vinnaren.

Varför ska jag köpa en Kia Soul?

Ja, inte för att den är det förnuftiga valet i alla fall. Oavsett dina kriterier finns det sannolikt alltid ett bättre val hos andra märken eller hos Kia själva. Här kan det vara värt att nämna att Soul bygger på Kia Pro’Ceed och så att säga är en bonusmodell på redan befintlig plattform. En Kia Soul köper du för att sticka ut och skilja dig från mängden. Du får dessutom riktigt mycket elektroniska godsaker på köpet utan en massa dyra extrakryss i tillbehörslitan. Utöver det som tidigare nämnts även 18″ lättmetallfälgar, Xenon-ljus och farthållare.

Betyg Kia Soul 2014

Ekonomi 75%

Premium 50%

Design 50%

Sammanfattning

Kia Soul är det udda valet för dig som inte vill ha en vanlig bil och skiter i prestige och massvis med options och tillbehör. Den har dessutom ett lätt insteg med lagom höjd och bra runtomkringsikt.

Du köper den för 200 000 kronor och så kör du ekonomiskt tryggt, om än inte särskilt sportigt, med garanti i 7 år. Andrahandsvärdet kan dock bli lite tveksamt förstås.

Gunnar Lindberg Årneby

Editor at Bilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335iAxD Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Latest posts by Gunnar Lindberg Årneby (see all)

0